Waardering:

Terreur in de polder

Bommen in de vertrekhal van Schiphol en in de tunnel bij de nationale luchthaven, schijnbaar willekeurige automobilisten achter het stuur doodgeschoten. Aanslagen, terroristen, dat moeten extremistische moslims zijn, toch? De polder siddert van angst. Maar dan blijkt het al snel heel anders in elkaar te steken. De aanwijzingen zijn verdacht, de politie gaat op zoek in rechts-populistische kringen.
Dit is een van de twee verhaallijnen in Kinderspel van schrijversechtpaar Marianne en Theo Hoogstraaten. De tweede lijn is die van tandarts Sylvia; een ongehuwde moeder die met haar dochter het hoofd boven water probeert te houden. Zonder het te weten raakt zij betrokken bij de terroristische aanslagen.

Theo Hoogstraaten noemt het verhaal ‘een van de lastigste schrijfklussen’ van zijn loopbaan, juist omdat het verhaal twee hoofdpersonen heeft. Marianne Hoogstraaten: ‘Theo bedacht hoe de activist van Sylvia en haar dochter ‘puppets on a string’ maakte en ik bedacht vanuit het standpunt van Sylvia hoe zij dat touwtje weer door kon snijden.’
Het is opvallend dat de laatste tijd meerdere auteurs politiek stelling nemen. In Scandinavische thrillers is al jaren traditie dat politiek en maatschappij een rol spelen in de spannende verhalen. In Nederland is dat veel minder het geval. Nu verschijnen echter kort na elkaar boeken waarin politiek een rol speelt. Voor het schrijversechtpaar blijkt vooral de aanslag door Anders Breivik, de Noorse extremist die bij twee aanslagen 77 slachtoffers maakte. Voor Kinderspel las Theo Hoogstraaten zelfs op internet het pamflet waarin Breivik zijn aanslagen probeerde te rechtvaardigen. ‘Het kan zo maar in Nederland gebeuren. Denk aan Volkert van der G. maar ook aan de dood van Theo van Gogh’, aldus Theo Hoogstraaten.
Onder Noorse auteurs is er nog geen thriller geschreven over een aanslag zoals Breivik die heeft gepleegd. Het is nog te vers, te emotioneel, aldus de Noorse schrijfster Anne Holt die niet lang geleden in Amsterdam was. In Nederland kan er dus al wel over worden geschreven. Omdat het, aldus het Nederlandse schrijversechtpaar, verder weg is gebeurd. Hoe verder weg, hoe eerder een vreselijke gebeurtenis blijkbaar in een thriller terecht kan komen.
Kinderspel is een knappe – zesde – thriller van het geroutineerde echtpaar. Het leest makkelijk weg, het plot zit goed in elkaar en de spanning loopt langzaam maar gestaag heel hoog op. Zeker als de activist steeds meer in de privéwereld van Sylvia binnendringt, wordt het boek een heuse pageturner. Al eerder hebben Marianne en Theo Hoogstraaten goede thrillers afgeleverd, maar Kinderspel is duidelijk hun beste thriller tot nu toe.