Charles den Tex, Onmacht en Wachtwoord

Rating:

Niet nadenken, gewoon schrijven

Voor het eerst in zijn leven gaat thrillerauteur Charles den Tex een oplage halen van meer dan 800.000 boeken. Gegarandeerd. Hij heeft namelijk het gratis geschenkboek geschreven voor de Maand van het Spannende Boek. “Bij mij is het uitgangspunt altijd dat ik zelf het verhaal dat ik schrijf leuk moet vinden. Maar nu voor het eerst vroeg ik me tijdens het schrijven af wat mensen er van gaan vinden. Die gedachte dringt zich op door de enorme oplage. Maar telkens zei ik tegen mezelf: Nee, nee, nee, niet aan denken. Gewoon mijn eigen boek schrijven,” vertelt de schrijver met aan de grote tafel van de Coffee Company in Den Haag.

De opdracht van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) heeft Den Tex gekregen nadat hij drie keer de Gouden Strop voor de beste Nederlandstalige thriller heeft gewonnen. Maar nog nooit haalde hij verkoopcijfers die in de buurt komen van de oplage van het geschenkboek. “Sinds mijn laatste boek, Cel, waarvoor ik de Gouden Strop kreeg, kan ik van het schrijven leven. Maar het is de vraag of ik dat kan bestendigen.”

Daar kan het geschenkboek bij helpen. Tegelijk komt zijn derde boek met Michael Bellicher in de hoofdrol op de markt. Hij was bezig met dat boek, Wachtwoord, toen de CPNB zich meldde. “Ik heb eerst Wachtwoord afgemaakt. Toen heb ik een weekje vrij genomen. Daarna ben ik door gegaan en heb ik Onmacht geschreven.”

Met Wachtwoord heeft Charles den Tex de trilogie rond Michael Bellicher voltooid. Dit keer gaat zijn trouwe hoofdpersoon op zoek naar zijn vriendin die in handen van de Oost-Europese maffia terecht is gekomen. Hij raakt daarbij verstrikt in de georganiseerde criminaliteit en vrouwenhandel. Actuele thema’s, weet Charles den Tex. “Bellicher is voor mij de vooruitgeschoven post in de samenleving om te kijken waar het allemaal mis kan gaan. Hij verkent de moderne valkuilen.”

In het eerste boek was dat een internationaal internetcomplot en in het tweede deel werd zijn identiteit gestolen. “Ik kijk net als de meeste mensen met een zekere naïviteit naar de wereld. Met het idee dat het toch niet veel gekker zal worden. Ik stuur Michael de jungle in om te zien hoe gek de moderne wereld is. Zo kan ik nog wel even doorgaan met Bellicher, maar dan moet ik wel een goed onderwerp hebben.”

Onmacht gaat niet over die ‘grote boze buitenwereld’. Die gaat over de ‘binnenwereld’: Een gezin klapt net iets harder uit elkaar dan gebruikelijk. “Maar dat gebeurt op basis van herkenbare vergissingen,” stelt Den Tex. De relatie tussen de echtgenoten is al gespannen, als de zoon in een boze bui verklapt dat zijn vader een vriendin heeft. Een echtscheiding ligt voor de hand, maar dan slaat het noodlot toe. Wat is begonnen als een zoveelste ruzie, loopt gruwelijk uit de hand.

Het schrijven van een geschenkboekje is iets heel anders dan een gewoon boek maken, weet Charles den Tex nu. “Het is veel korter, dus je hebt niet de ruimte om allerlei zijpaden in te slaan. Je moet je beperken tot één idee.”

Die beperking had Charles den Tex in Wachtwoord niet. Maar in beide boeken is de stijl van de schrijver duidelijk te herkennen. Met zijn kenmerkende korte en krachtige zinnen schetst Charles den Tex in Onmacht de menselijke tekorten. En de speurtocht van Michael Bellicher door de onderwereld van misbruik, gedachteloos geweld en drugs is een waardig vervolg op de eerdere delen, De Macht van meneer Miller en Cel. Het eerste deel wordt momenteel bewerkt voor televisie. “Ze beginnen in juli te draaien. Ja, het lijkt me heel leuk om daar een paar dagen bij te zijn.”

Andere artikelen op deze site over: Charles den Tex