Waardering:

De hel van de vrouwenhandel

Het houden van slaven is zo oud als de wereld. De moderne mens weet dat het heel erg verkeerd, vernederend en ronduit slecht is, maar er zijn nog steeds mensen die in de middeleeuwen leven. Er bestaat een moderne variant van de eeuwenoude slavenhandel: De vrouwenhandel. Meisjes die gedwongen de hoer spelen en hun zuur verdiende centen aan hun pooier moeten afgeven. Net zo slecht en gewelddadig als vroeger. Dit gevoelige onderwerp vormt het thema van het tweede boek van het Zweedse schrijversduo Anders Roslund en Börge Hellström. Voor hun debuut (Vaderwraak) kreeg het duo de prijs voor de beste Scandinavische misdaadroman. Hun tweede boek, Kluis 21, doet er niet voor onder.

Anders Roslund (1961) maakte jaren geleden een documentaire over gevangenissen en de mensen die achter de tralies verdwenen. Roslund leerde tijdens de opnames Hellström kennen, die als oprichter van een organisatie die ex-gevangenen helpt bij de terugkeer in de samenleving een belangrijke rol speelde in de bekroonde documentaire. De twee besloten een serie thrillers te schrijven. Ze hielden woord en boekten met hun debuut al meteen een enorm succes.

De twee nemen niet de makkelijkste onderwerpen op de schop. In Vaderwraak draaide het verhaal om een vader die achter de moordenaar van zijn kind aan gaat. Niet uit wraak, zegt de man zelf, maar om te voorkomen dat de kindermoordenaar nog een keer toeslaat. Maar wie heeft als ouder niet met dezelfde gedachte gespeeld? Zonder edele motieven, maar gewoon uit platte wraak?

In Kluis 21 gaat het om de handel in vrouwen. Uit Litouwen vertrekken twee jonge meisjes naar Zweden. Er is ze een goed betaalde baan beloofd. Op de veerboot begint de ellende al. De begeleiders verkrachten de meisjes. Vervolgens worden ze in Stockholm op een etage opgesloten. Het gaat mis als een van de twee meisjes zich verzet. Dimitri de Pooier, zoals de meisjes hun ‘eigenaar’ noemen, pakt de zweep en slaat haar half dood. Inspecteur Ewert Grens van de Stockholmse politie buigt zich over de zaak.

Maar Grens moet ook achter de man aan die een junk in het ziekenhuis van de trap heeft gegooid. De moordenaar is de man waar Grens al tientallen jaren achteraan zit. Deze gewelddadige crimineel heeft er jaren geleden bij een eerdere aanhouding voor gezorgd dat een vrouwelijke collega – en de geliefde van Grens – met ernstig hersenletsel in een rolstoel is beland.

In beide zaken gaat het voor Grens mis. Hij moet zijn integriteit als politieagent geweld aan doen om voor zijn vrienden op te komen. Hij moet en zal de moordenaar achter de tralies krijgen. Die moet levenslang boeten voor wat hij zijn geliefde heeft aangedaan, maar heeft hij de junk wel vermoord? En als er bij de Litouwse vrouw een videoband wordt gevonden waarop zijn beste vriend in verband wordt gebracht met vrouwenhandel, laat hij dat bewijsstuk verdwijnen. Dat wil hij de weduwe niet aan doen. Hij is een goed mens, maar gaat hij hiermee niet te ver?

Roslund en Hellström hebben met Kluis 21 een ijzersterke thriller geschreven. Goed geschreven, mooie karaktertekeningen en een geweldig plot. De lezer zit zich tandenknarsend te ergeren aan de gewetenloosheid van mensensmokkelaars en leeft mee met de seksslavinnen van vandaag. En als klap op de vuurpijl krijgt het boek aan het einde een wending, die tot nadenken stemt. Het maakt Kluis 21 tot een uitzonderlijk goede thriller.